This impressive collection, carefully collected since 2003, attempts to catalogue and describe all buildings and civil works related to Thomas Telford. Thomas Telford, a civil engineer in the 17th and 18th century was born in Scotland and left his mark all across Great Britain and beyond with his ingenious plans and designs. Find out more about him here. The Thomas Telford buildings include roads (R), canals (C), bridges (B), construction works (K), harbours and docks (H) and are organised as such. All Thomas Telford structures were visited and photographed by myself, a civil engineer from Germany with over 40 years' of experience. For destroyed and demolished structures (D) their former location was visited and recorded.
Please get in touch with any questions or suggestions. I enjoy sharing my passion and hearing from other fellow enthusiasts.
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Impressum / Imprint
Thomas Telford was one of the first civil engineers to gain an international reputation. He trained as a stone mason in Edinburgh and gained experience on contracts in London and Portsmouth before moving to Shrewsbury to refurbish the medieval castle as a social centre for the political ambitions of his patron, William Pulteney. He was appointed county surveyor, a part-time post, in 1787, and retained a home in Shropshire for the rest of his life.
After several years practice as an architect, he became involved in canal projects from 1793. He completed the Shrewsbury Canal, with an iron aqueduct at Longden, in 1795-97, and was responsible for the building of the Ellesmere Canal with its high aqueducts at Pontcysyllte and Chirk.
On behalf of the British government he supervised the building of numerous roads and harbours in Scotland, and was largely responsible for the engineering of the Caledonian Canal, which linked the east and west coasts of Scotland.
In 1808-10 he paid two visits to Sweden to give advice on the Gotha Canal. He was engineer from 1815 to the Holyhead Road Commission, and greatly improved the principal link between London and Dublin, which included numerous bridges, among them the innovatory suspension bridge over the Menai Straits opened in 1826.
He designed the Birmingham & Liverpool Junction Canal (now called the Shropshire Union) followed a straight course over embankments and through cuttings, in contrast to the contour routes of earlier canals. Telford built several large iron arched bridges, of which those at Craigellachie, Mythe and Holt Fleet remain, although he continued to design stone bridges of equivalent span, like that at Over, Gloucester.
He was one of the most accomplished practitioners of any period in the art of constructional masonry, and a pioneer in the constructional use of iron. Of equal importance were his contribution, as first president of the Institution of Civil Engineers from 1818, to the development of the civil engineering profession, and his development of systems of managing large-scale constructional contracts.
Thomas Telford war einer der ersten Bauingenieure von internationalem Rang. Er durchlief eine Ausbildung zum Steinmetz in Edinburgh und sammelte berufliche Erfahrungen durch Aufträge in London und Portsmouth. So gerüstet ging er nach Shrewsbury, um die dortige mittelalterliche Burg zu renovieren und in ein soziales Zentrum umzuwandeln, wie es den politischen Ambitionen seines Gönners, William Pulteney, entsprach. 1787 erhielt er den Halbtagsposten eines amtlichen Inspektors der Grafschaft Shropshire und unterhielt dort ein Haus für den Rest seines Lebens.
Nach einigen Praxisjahren als Architekt beschäftigte er sich seit 1793 zunehmend mit Kanalbauprojekten. 1795-97 stellte er den Shrewsbury Canal fertig, der in Longden über einen eisernen Aquädukt verfügte, und setzte anschließend den Ellesmere Canal mit seinen hohen Aquädukten in Pontcysyllte und Chirk ins Werk.
Im Auftrag der britischen Regierung beaufsichtigte er den Bau zahlreicher Straßen und Häfen in Schottland und war zudem federführend bei der Realisierung des Caledonian Canal, der die schottische Ost- und Westküste miteinander verband.
Zwischen 1808 und 1810 reiste er zweimal nach Schweden, um dort als Sachverständiger für den Gotha-Kanal zu dienen. Seit 1815 arbeitete er als leitender Ingenieur für die Holyhead Road Commission und hatte großen Anteil an der wichtigen Verkehrsachse zwischen London und Dublin, die eine Reihe von Brücken mit einschloss, darunter die neuartige, 1826 eröffnete Hängebrücke über die Menai Straits.
Er entwarf den Birmingham & Liverpool Junction Canal (heute Shropshire Union genannt), der über alle Dämme und Senken hinweg eine gerade Linie verfolgt, während frühere Kanäle der Landschaftskontur weitgehend angepasst waren. Telford errichtete verschiedene große, von Eisenbögen getragene Brücken, unter denen diejenigen in Craigellachie, Mythe and Holt Fleet bis heute stehen. Zeitgleich entstand unter seiner Leitung eine Reihe von Steinbrücken ähnlicher Spannweite, so etwa in Over, Gloucester.
In Bezug auf Fragen des Mauerwerks war er einer der fähigsten Fachmänner aller Zeiten und erwies sich überdies als Pionier in der architektonischen Verwendung von Eisen. Von großer Bedeutung war auch sein Beitrag zur Profilierung des Ingenieurberufs – seit 1818 fungierte er als erster Präsident der Vereinigung der Bauingenieure. Ebenso hoch einzuschätzen ist seine Entwicklung von Systemen zur Abwicklung großer Bauaufträge.